Får du berøring hver dag?

Tænker du over, hvor meget, du bliver rørt ved i løbet af en dag? Det er måske ikke så mange, der i virkeligheden tænker over det, men jeg har tænkt meget på det, her på det sidste, for jeg har en længsel efter den omsorg, der ligger i, at nogle krammer mig, eller bare lægger en hånd på mig.

Da jeg lå hos tandlægen den anden dag, og skulle have lavet en fyldning, lå jeg dér helt stiv i kroppen, fordi jeg ikke er så vild med at være hos tandlægen. Midt i det hele lægger klinikassistenten hånden på min arm, og jeg registrerer, hvor meget ro, jeg får indeni. Bare en enkelt hånd... Tænk, at jeg skulle finde ud af det hos tandlægen. Tja.... hvorfor ikke?!

Jeg læste en overskrift om, at singler er mere deprimerede end folk i parforhold, og måske forstår jeg nu, hvorfor det er sådan.

I USA har de cuddle-parties, hvor mennesker mødes, blot for at få en krammer, få masseret nakke, nusset tæer, som de nu har lyst til. Det er udelukkende non-seksuel berøring, fordi de ved, hvor meget det betyder at blive rørt ved. Det er et basalt behov, vi har som mennesker. Det er en måde at give og modtage omsorg.

Der er mange typer af berøring, og de gør noget forskellige hver især. Der er krammene til ens børn, som fylder én med kærlighed; så er der krammene til venner og bekendte, når man mødes - altid rart; og berøringen fra ens elskede, som også kan være kys.

Jeg oplever meget sjældent, at jeg selv går over, og tilbyder, at jeg skal massere nakken på én veninde eller en bekendt, selvom jeg kan se, at de trænger til det. Jeg tror, at vi i Danmark er lidt berøringsforskrækkede, at vi har vores egen lille private sfære, som ikke alle skal ind i. Eller også er det bare mig. I don't know...

Så det er jo lidt paradoksalt, at vi har behovet for berøring, men vi gør ikke rigtigt noget ved det. Så betaler vi i dyre domme for at købe os til massage eller andet, der kan opfylde behovet. Ikke at der er noget galt i det. Det ville jeg selv ønske, at jeg kunne lige nu.

Jeg har engang læst et citat, som Lars Muhl skrev: "Det som du savner som menneske, er det, som du selv mangler at give"... så da jeg selv savner berøring, må jeg altså selv til at give det... Det vil jeg tænke over, og måske vil jeg til at give en ekstra krammer eller lige tage én på armen, når jeg taler med vedkommende, for det betyder noget, er jeg sikker på.... 

Så opfordringen fra mig er: Kram løs!!

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Jeg slipper familiekontrakterne...

Jeg vil turde stå i min kraft og blive elsket

Afhængig af koldskål?