Et liv som bonsaitræ

Her står jeg så... i stuen i en potte, hvor jorden ikke giver mig særlig næring, og hvor jeg ikke bliver vandet regelmæssigt. For ikke så længe siden tabte jeg næsten alle mine blade, og var ved at visne helt hen, men heldigvis var der en kærlig sjæl, der forbarmede sig over mig, og gav mig vand og nussede om mig. Jeg blev trimmet lidt, så jeg kunne fokusere min energi på de grene, der ikke var visne.

En af mine rødder har mistet grebet af jorden, men det betyder ikke noget, for jeg har godt fat med 3 andre store rødder, som står solidt plantet i jorden - dog stadig i potten, som er lidt uhensigtsmæssig for mig, men pyt.... det er bedre end at forgå.

Hvis jeg kigger på mit liv fra jeg var ganske lille skud på stammen, har jeg haft store drømme om at nå helt op til himlen med en prægtig trækrone fyldt med de frodigste grønne blade. Jeg ville strække mig helt derop og mærke, hvor lykkelig jeg var over at være mig, men i stedet er jeg blevet holdt nede, hver gang jeg strittede bare lidt ud af den fine form, som nogen synes, jeg skulle have, fik jeg klippet den strittende gren af, så jeg kunne se fin ud og have den rigtige form.

Jeg blev godt nok klippet, passet og plejet, men der var ikke nogen, der lyttede til mig, når jeg sagde, at når jeg blev stor, så ville jeg nå helt til himlen. Det var som om, jeg talte til døve øren. I stedet klippede de mig endnu mere og tilpassede mig, så jeg kunne stå og se nydelig og pæn ud. Så alle kunne holde ud at se på mig, for jeg var ikke nem at holde, fik jeg at vide. Jeg strittede imod, alt hvad jeg kunne og prøvede at lave sjov med dem, men klip, klip og klip.... så blev glæden klippet af igen.

I rigtig mange år har jeg sørget for at holde mig pæn, så folk kunne holde ud at se på mig. Jeg skulle jo ikke have, at nogle blev sure på mig, fordi jeg så lidt anderledes ud. For hvorfor skulle jeg dog ellers klippes så meget igennem tiden. Og langsomt forsvandt drømmen om at nå til himlen, for det så helt håbløst ud. Jeg troede, at livet var sådan her, og at der ikke var mere til mig.

Men heldigvis har jeg været heldig...

For den gode kærlige sjæl, jeg bor hos nu, lader mig vokse, som det passer mig. Jeg får lov til at passe mig selv, og jeg bliver beundret alligevel, og efter tabet af alle bladene er der kommet nye fine blade til, og de bliver beundret og jeg mærker kærligheden. Måske jeg alligevel når til himlen en dag, som jeg altid har drømt om.... Jeg kan i hvert fald se den helt klart fra hvor jeg står, og jeg mærker varmen fra solens stråler, der gør mig så glad inden i, for nu kan jeg se drømmen igen, og måske en dag når jeg til himlen og får lov til at stråle med min prægtig trætop....


Kommentarer

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Jeg slipper familiekontrakterne...

Jeg vil turde stå i min kraft og blive elsket

Afhængig af koldskål?