Brug for timeout...

Har lige holdt jul i Sønderjylland hos min kærestes forældre, og er næsten lige landet hjemme, hvor jeg mærker, at jeg slapper HELT af...

Det har været superhyggeligt at være derovre, og jeg er også blevet fedet ganske godt op med alskens Sønderjyske retter fra surrib til grønlandkål og æbleflæsk. Gode danske retter, der ligger godt i maven... Og der har været en rigtig dejlig stemning, og jeg blev taget så vel imod. Det er en meget hjertevarm familie, jeg har været hos, og det glæder mig at se, at familier også kan være sådan.

Jeg har i løbet af de 4 dage, vi boede derovre haft behov for at være mig selv på et tidspunkt i løbet af dagen, for jeg mærkede, at jeg blev mere og mere træt og lukkede mig mere og mere inde i mig selv. Udmattet af at være på, og skulle være som en god svigerdatter. Ingen forventede dog noget af mig - kun mig selv, men det er også nok!

Nogle gange mærkede jeg, at jeg igen var som dengang, jeg var gift og hvor jeg glemte mig selv, men heldigvis har jeg en kæreste, jeg kan fortælle, at jeg faktisk har brug for en timeout, og det bliver forstået. Jeg har været bange for, at jeg ville blive oplevet som uhøflig, hvis jeg sagde, at jeg blot havde brug for at gå for mig selv og måske bare lige se lidt TV.

Men det var så dejligt at få en lur og se lidt TV uden at skulle være på.

Her til morgen går det op for mig, at jeg igen har været der, hvor jeg har lavet en facade, for at hans forældre skulle kunne lide mig. Jeg har en evne til at fitte ind i hvilket som helst selskab, men jeg føler ikke, at jeg er helt mig selv, og derfor har jeg også brug for timeouten, så jeg kan komme op til overfladen og trække vejret helt ned i maven igen, så jeg kan mærke mig selv.

Jeg mærkede forskellen, da jeg så havde ligget og set TV en eftermiddag, og efterfølgende skulle ind og spise aftensmad. Jeg var meget mere glad og sprudlende, og det var så dejligt, at jeg igen kunne bidrage med noget til selskabet.

Så jeg kæmper imod mig selv. Jeg er bange for at blive oplevet som uhøflig, så jeg "holder ud", selvom jeg på den måde ikke bliver den bedste udgave af mig selv.

Jeg har læst på en hjemmeside om særligt sensitive, og her står der, at særligt sensitive ofte bliver overstimuleret af indtryk og har brug for at lade op, så de i stedet for at blive den værste udgave af sig selv bliver den bedste udgave af sig selv. Det oplevede jeg i høj grad er vigtigt for mig.

Min oplevelse er, at jeg ikke har min krop og mit sind for mig selv. Jeg oplever, at jeg er ved at blive kvalt og har brug for at få min krop for mig selv, men jeg har ikke altid været så god til at sige til og fra, og jeg øver mig stadig!

Så fremover vil jeg også bede om timeout, hvis jeg mærker, at jeg har brug for det! Det gør en helt stor forskel....

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Jeg slipper familiekontrakterne...

Jeg vil turde stå i min kraft og blive elsket

Afhængig af koldskål?