Minder om min mor...

Min mor holdt ufattelig meget af traditioner og særligt julen, der var den helt store begivenhed i min familie, da jeg var barn. Først var det min morfar, der virkelig gik op i julen, og det var hans selvvalgte opgave at købe juletræet og bagefter pynte det. Al julepynten var forskellig og nøje udvalgt med glæde.

Da min morfar døde fik min mor, der havde samme specielle forhold til jul som min morfar, al julepynten fra min mormor, der ikke ville holde jul længere.

Jeg besøgte min mormor den anden dag, og hun huskede mig på det med julepynten, og at min mors mand havde al den julepynt, der var gået i arv, og som havde en helt speciel betydning i familien.

Da vi talte om det, kunne jeg mærke, hvor meget det betød for mig at julepynten kom tilbage til vores familie, også fordi mine drenge gerne vil have et juletræ, og jeg faktisk har overladt al juletræspynt til min eksmand. Det er klart, at hvis min mors mand bruger det, så skal han da fortsætte med det, men hvis ikke, så ville jeg rigtig gerne have det, så jeg kan have nogle af de minder med mig og give bare lidt af min barndom videre til mine egne børn.

Men da jeg har ikke kontakt til min mors mand af forskellige årsager, og egentlig heller ikke har den store lyst, synes jeg, at det var lidt mærkeligt at skulle kontakte ham igen, men jeg mærkede, hvor meget det betød for mig at have disse minder med mig, og jeg mærkede min mormors følelser omkring det, og jeg har derfor sendt min mors mand en sms i håbet om, at han har lyst til at give mig både julepynten og så også de familiefotos min mor har haft med sig ind i det nye ægteskab. Jeg gætter på, at han ikke har nogen gavn af det.

Det er snart et år siden min mor gik bort, og pludselig fordi det er jul, mærker jeg, at jeg har brug for minder om min mor og min fortid.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Jeg slipper familiekontrakterne...

Jeg vil turde stå i min kraft og blive elsket

Afhængig af koldskål?