Kvindens skyld og skam

Forandringer er på vej. Jeg føler, at jeg er igennem en transformation, hvor der bliver ryddet op i gamle uhensigtsmæssige mønstre og destruktive følelser, og nogle gange er det så ubevidst, at jeg ikke lægger mærke til det.

Men drømmene fortæller mig, at der sker en masse indeni. Mine erindringer af drømme er blevet skærpet igennem årene, fordi jeg har fundet ud af, hvor meget det fortæller mig, når jeg husker drømmene og prøver at forstå dem.

Lige i øjeblikket synes jeg, at der er et tema der går igen. Det handler om seksualitet, lyst og lidenskab, men det er lidt forbudt, og jeg oplever det som ganske grænseoverskridende, det der sker i mine drømme, og samtidig kan jeg godt lide det. En mand som jeg ikke kender begynder f.eks. at lægge an på mig, og jeg forsøger at skubbe ham væk, fordi jeg mærker en erotisk tiltrækning, som jeg ikke vil være ved. Og jeg nyder det lidt, og bagefter mærker jeg skammen og skylden, og jeg bliver så flov, når jeg i drømmen opdager, at jeg har lavet noget, som ikke var i orden eller efter normen. En meget skamfuld oplevelse faktisk, og jeg har virkelig dårlig samvittighed, når jeg i drømmen møder min kæreste, som om jeg har været ham utro. Skam med skyld på!

Drømmene sidder i kroppen længe efter, og jeg ved, at det er, fordi der bliver healet noget indeni mig, som ikke bare er noget for dette liv, men for mange generationer af kvinder tilbage i min slægt. Eller måske i virkeligheden for alle kvinder igennem tiden. Det har jo aldrig rigtigt accepteret, at kvinder havde en seksualitet eller lyst. Jeg har faktisk læst flere bøger om kvinder og deres urkraft, som jeg mener, at det er. Og hvis man ser tilbage i tiden, så har kvinder haft forbilleder som jomfru Maria, som jo er uskylden selv. Man kan ikke forbinde hende med seksualitet og liderlighed.

Det billede har gennemsyret synet på kvinder, og hvordan kvinder skulle opføre sig. Jeg håber, at jeg nu er igennem en proces, hvor jeg gør op med alt det forbandede skyld og skam - også på mine formødres vegne.

Jeg håber også, at det er noget, som der bliver gjort op med for alle, fordi det hæmmer enormt at bære på den byrde, som jo har vejet en del igennem tiderne.

Jeg glæder mig til at slippe skyld og skam over min seksualitet, og til at kunne føle mig mere fri også på det område <3

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Jeg slipper familiekontrakterne...

Jeg vil turde stå i min kraft og blive elsket

Afhængig af koldskål?