Kan de se sig selv i øjnene?

Her til morgen havde jeg rigtig god tid til at ligge og gasse den under dynen, for jeg er alene hjemme uden kæreste og børn, og det er noget, jeg nyder rigtig meget, for ofte er det her, jeg bliver inspireret, og denne morgen var ingen undtagelse.

I øjeblikket har jeg meget fokus på mit helbred, for jeg er vist, det man kalder, afhængig af coca-cola, og det vil jeg egentlig rigtig gerne ændre på, men jeg har svært ved det. Det går i en uges tid, og så bliver det weekend, og så falder jeg i. Forstår faktisk godt, at alkoholikere kan have svært ved at blive afhængigheden kvit. Jeg er klar over, at det også er noget psykisk, der spiller ind.

Men da jeg ligger i min seng her til morgen, tænker jeg på, at jeg ikke ville kunne arbejde et sted, hvor jeg vidste, at det skader menneskers liv. Jeg tænkte på cigaretfabrikanter og sodavandsproducenter blandt andet. For alle ved at cigaretter er dødelige. Det er der en masse undersøgelser, der viser, og derfor undrer det mig i høj grad, at nogen med god samvittighed kan arbejde sådan et sted, for ikke at tale om dem, der scorer kassen på at sælge cigaretter. De tjener jo rigtig godt på folks afhængighed, og er det OK?

Hvis der nu ikke fandtes cigaret- og sodavandsproducenter, så ville det heller ikke friste i butikken, og måske ville der ikke være afhængighed og det var ikke det, folk ville dø af. Måske lidt naivt at tænke sådan...

Jeg har selv arbejdet i en medicinalvirksomhed, hvor jeg ikke helt vidste, om jeg var enig i den markedsføring, der blev lavet, men der var jeg ung, og tænkte ikke lige så meget over tingene, og jeg troede ikke på lykkepillerne.... Dengang var jeg ikke så bevidst, som jeg er nu, men i dag ville jeg aldrig kunne arbejde et sted, hvor jeg ikke kan stå inde for produkterne.

Samtidig tænker jeg, om det ville hjælpe folk med at slippe af med afhængigheden? Måske ikke dem, der er afhængige i forvejen, men dem der endnu ikke er blevet påvirket....? Det kan man ikke spå om, men man kan da tænke, at det er bedre at være afhængig af noget, som at samle noget i stedet for at proppe kroppen med usunde stoffer....

Men har producenter af påviselige usunde stoffer ikke en samfundsmæssig forpligtelse til at gøre noget, for at mennesker ikke bliver syge. Cigaretfabrikanter scorer kassen fra rygerne, som hospitalerne ofte skal bruge penge på at behandle. Det er ikke logik for mig, at de bare kan fortsætte med at sælge massevis af cigaretter "med god samvittighed". Her tænker jeg både økonomisk, personligt og samfundsmæssigt.

Ofte siger man, at forbrugerne bare skal lade være med at købe produkterne, for så sker der en ændring hos producenterne, men når der er afhængighed involveret, tænker jeg, at det er for nemt at sige, da forbrugerne kan have rigtig svært ved at ændre forbruget. Er det så ikke her, at der skal tænkes anderledes?

Bare nogle tanker her fra morgenstunden....





Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Jeg slipper familiekontrakterne...

Jeg vil turde stå i min kraft og blive elsket

Afhængig af koldskål?