Er et barns følelser mindre værd?

Flere gange i de 13 år, jeg har været mor, har jeg oplevet, at mine drenge, som er særligt sensitive, bliver opfattede som pivede eller for sarte, og de er mange gange ikke blevet forstået i deres følsomme side. De er måske ikke rigtige drenge, vil nogen sige, men jeg synes jo, at de er helt perfekte, som de er.

Det kan godt være, at de udtrykker deres smerter eller følelser ofte, fordi de mærker dem stærkere end andre måske gør. Det gør vel ikke, at de skal holde op med at skabe sig, som de kan få at vide.

Eller fordi de føler sig drillet eller udenfor, så skal de ikke bare lade være med at være så pjattet og komme ind i kampen.

Følelserne er jo reelle nok, men mange forstår ikke, at der skal så uendeligt lidt til at disse børn føler sig hørt, forstået og elsket. Bare det, at du tager dig tid til at høre på deres følelse eller smerte gør, at de måske ikke så hurtigt igen kommer og vil fortælle noget igen.

Det er måske et råb om hjælp til at komme videre i dagen. I stedet får de at vide, at det er noget pjat, og at de bare skal sige pyt... Fornuftigt er det at lære at sige pyt, men jeg tænker, at det måske er svært for et barn bare at sige pyt, når det fylder hele verden for dem.

Ofte oplever jeg, at de bliver gjort anderledes af de voksne, så deres medkammerater på den måde ikke lærer at forstå, at vi er forskellige og har forskellige behov. I virkeligheden ville det være godt, hvis alle børn lærte, at ham her kan godt lide ris, og ham her kan lide pasta og ham her spiser meget lidt, men hvad gør det, for de er alle lige meget værd. Ville det ikke være en bedre verden, hvis børn lærte at forstå, at det er OK ikke at være som de andre, og er der nogen, der overhovedet er normale? Og hvem definerer det?

Det kræver sgu sin mand at være dreng og særligt sensitiv. De skal kunne modstå andres uforståenhed og forsøg på at gøre dem til rigtige drenge med hår på brystet. I stedet for at se, at der står et helt igennem fantastisk barn med nogle helt særlige træk, der gør, at de mærker stærkere og mere intenst.

Der bliver flere og flere af dem.... 



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Jeg slipper familiekontrakterne...

Jeg vil turde stå i min kraft og blive elsket

Afhængig af koldskål?