At føle sig uvelkommen.... igen

De sidste par måneder har jeg bøvlet med modstand fra nogle mennesker omkring mig, som jeg slet ikke havde forventet. Jeg er selv overasket over, hvor voldsomt jeg har reageret, for i virkeligheden er det ikke noget, som burde være så voldsomt for mig sammenlignet med alle de andre større ting, jeg har været igennem i mit liv.

Jeg har virkelig gransket, hvorfor jeg reagerer sådan, og her til morgen gik det op for mig. I min uddannelse til terapeut fandt jeg ud af, at jeg som grundtone i mit liv har følt mig uvelkommen, fordi jeg var "et uheld", som jeg har fået at vide mange gange som barn. Men et godt uheld! - men dog et uheld.

I det jeg vidste, at jeg var et uheld, har jeg følt mig uvelkommen, og jeg har faktisk haft svært ved at begå mig i sociale sammenhænge, hvor der var gruppefællesskaber, fordi jeg altid har troet, at jeg ikke var velkommen. Måske har jeg været velkommen - det aner jeg ikke, men jeg ved også, at jeg aldrig rigtigt var med i de pigefællesskaber sådan helt. Jeg stod altid lidt udenfor på sidelinjen, og fik lov til at være med, når én af de andre ikke lige var i kridthuset, eller der ikke var andre at lege med. Sådan oplevede jeg det i hvert fald.

Og pludselig slår det mig, at det er det samme, der sker nu. At jeg føler mig uvelkommen i nogle sammenhænge, og det reagerer jeg på, fordi jeg jo har oplevet det så mange gange før. Det har gjort ondt, og jeg er blevet meget vred - uden jeg helt forstod hvorfor.

Og nu ser jeg, at det blot er den lille pige i mig, der bliver bange for, at det skal ske igen. At hun skal blive holdt udenfor fællesskabet, som dengang, og for ikke at være velkommen i en gruppe.

Jeg vil tage mig kærligt af hende den lille pige i mig, for hun har vist brug for omsorg og kærlighed, så hun ikke popper op, og tager styringen i mit liv. For jeg er jo voksen, og jeg vil gerne være voksen i mine handlinger også.

Hvor var jeg glad for at opdage, hvad det handlede om... For det er jo ikke den voksne Mia, der reagerede, det var jeg godt klar over.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Jeg slipper familiekontrakterne...

Jeg vil turde stå i min kraft og blive elsket

Afhængig af koldskål?