Et liv levet i frygt...

I denne periode af mit liv mærker jeg, at jeg har haft rigtig meget frygt i mit liv, og jeg har det stadig til en vis grad. Særligt når jeg ikke har overskud i mit liv.

Lige nu, hvor jeg er sygemeldt med stress fra mit arbejde, og jeg er helt flad for energi, har jeg opdaget, at jeg har brug for endnu mere kontrol i mit liv. Tingene må helst ikke komme ud af kontrol, for jeg kan ikke overskue det, der måske kunne ske, hvis jeg gav slip, men i virkeligheden har jeg allermest brug for at give slip på kontrollen for at få mere energi.

Frygten for at verden falder sammen om ørerne på mig, hvis jeg slipper kontrollen bare lidt, for livet indtil nu har vist mig, at det er nødvendigt, at jeg tager styringen, for ellers går det helt galt. Jeg har en forventning om, at livet ikke vil mig det godt. Overbevisninger fra min tidlige barndom, hvor jeg har mærket, at jeg selv skulle tage hånd om mig, når tingene var svære, fordi der ikke var voksne, der tog hånd om mig. Jeg lærte i en tidlig alder at være voksen og tage ansvaret for andres humør og følelser.

Som barn har mine forældre ikke haft overskuddet til mig, og de har haft en del skænderier, og særligt min fars humør, har jeg skulle være meget opmærksom på, for hvornår ville han eksplodere i vrede? Jeg var virkelig god til at spotte de små signaler, der kunne indikere, at man skulle holde sig væk fra ham, og man ikke skulle begynde at diskutere med ham. En overlevelsesmekanisme, som har været meget effektiv for mig, for jeg kom sjældent i unåde, fordi jeg altid mærkede, hvor han var. Han var sgu noget af en tyran, når han var hjemme. Ude var han meget charmerende og vellidt, og når han så kom hjem, så så vi den anden side af medaljen. 

Det er klart, at hans liv har været svært. Jeg ved, at han er blevet slået af sine stedfædre i barndommen, og der var vist ikke meget kærlighed til børnene. Det er i hvert fald det, jeg har hørt om min fars opvækst. Og jeg synes, at det giver meget god mening.

Jeg har fået et par røvfulde af min far, når min mor ikke kunne håndtere mig. Så tog min far over, og gav mig smæk. Det har selvfølgelig sat sin frygt i mig, for det havde jeg jo ikke lyst til. Så den trussel hang hele tiden over hovedet på mig.

I mine kærlighedrelationer har jeg ofte valgt mænd, der mindede om min far. Det er ubevidst, men det er jo det, jeg har troet, var kærlighed. Jeg har tiltrukket det, fordi jeg jo ikke havde fået bearbejdet min relation til mine forældre og deres "kærlighed". Min far talte ofte nedsættende til min mor, og jeg forsøgte som barn at stoppe ham, når han gjorde det, for jeg synes ikke, at det var i orden. Jeg kunne jo se, at min mor blev ked af det. Det er et mønster, som er præget i mig, da det er kommet ind i mit liv i mine første leveår.

Jeg har tilpasset mig situationerne, så mine kærlighedsrelationer og relationer generelt ikke blev vrede på mig eller mine børn, for jeg ville ikke have, at det skulle gå ud over mine børn, som det gik ud over mig, da jeg var barn, men jeg kan se, at nogle af de mønstre er gået lidt igen. Men jeg har lidt i det, for det er ikke sådan, jeg er helt inderst inde, og jeg har været klar over, at jeg havde det mønster med mig, og jeg har villet bryde det mønster længe, og jeg har faktisk troet, at nu var det brudt, men jeg kan se, at jeg stadig tilpasser mig, hvis jeg kan mærke den mindste snert af vrede.

Men kontrol og frygt har hjulpet mig igennem livet, men jeg kan mærke, at jeg ikke har behov for det længere. Jeg mærker en længsel efter at give slip på kontrollen, for kontrollen dræner min energi, fordi den dæmper min udfoldelse af det, som jeg gerne vil med mit liv.

Frygten har været der, fordi der var noget at frygte.... Frygten skabte nogle handlemønstre og kontrol, der hjalp mig med at overleve i det destruktive familiemønster, jeg er født ind i. Og frygten har holdt mig fra at leve mit liv fuldt ud.

Nu vil jeg turde ville livet, og leve livet fuldt ud og for fuld udblæsning..... Jeg er på vej, og jeg ved, at når jeg tager de sidste moduler på min terapeutuddannelse, så slipper jeg helt <3

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Jeg slipper familiekontrakterne...

Jeg vil turde stå i min kraft og blive elsket

Afhængig af koldskål?