Alle andre før mig selv....

Kvinderne i min familie har altid taget sig af familien og hjemmet. De har taget sig af alle andre før de overhovedet nåede til deres egne behov. Tror faktisk ikke, at de egentlig har været klar over, hvad deres egne behov var, for de var alt for trætte, da turen var kommet til dem selv. Mændene har arbejdet og kom hjem og skulle måske lige hvile inden aftensmaden var klar på bordet, og så var den jo ikke længere.

Min mormor var hjemmegående rumpilot, som hun kaldte sig selv, og min mor var fuldtidsarbejde mor med alle pligterne i hjemmet samtidig. No wonder, at hun var træt.... Hun var heller ikke så god til at sætte sin grænse, så hun kørte bare på, for hjemmet skulle jo se pænt og nydeligt ud, selvom det ikke var altid, at det lykkedes. Det hele gik op i arbejde, komme hjem, købe ind, lave mad og flade fuldstændig ud i sofaen, når aftenen var ved at være omme... Måske var aftensmaden først færdig kl. 21, fordi min mor var fuldstændig udmattet efter arbejde, hvilket jeg ikke kan bebrejde hende.

Når man tænker på, hvad jeg har set kvinder gør igennem min opvækst, så er det måske ikke så underligt, at jeg har lidt af det samme. Eller måske mere end jeg lige vil være ved. Jeg tager mig også af det meste herhjemme, og jeg går bare i gang i stedet for at sætte mig ned og vente på at andre tager over, så jeg bebrejder ikke min familie noget, for de ser, at jeg klarer det hele helt fint, men der er måske ikke lige plads til nærvær, når det bliver aften, hvor man egentlig skulle kunne være der for kæreste og børn...

Så dette er altså ikke et surt opstød over min kæreste eller mine drenge, men mere en reflektion over mine egne handlemåder, som jeg skal have lavet om.

Jeg er ikke husmoderlig i virkeligheden, så jeg bruger meget energi på at være det, og jeg føler faktisk at det er en kæmpe byrde at skulle lave alt i huset, for det er ikke dér jeg henter min energi. Der er nok mange, der har det sådan....

Så noget skal jeg have fundet på, så vi alle tager en tjans herhjemme... jeg vil nemlig bryde det forbandede mønster, vi har i min familie :)


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Jeg slipper familiekontrakterne...

Jeg vil turde stå i min kraft og blive elsket

Afhængig af koldskål?